رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران، دکتر محمدمهدی فیض‌آبادی، در مصاحبه‌ای با ایلنا، به بررسی دلایل مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی پرداخت و توضیحاتی درباره این مشکل جهانی ارائه کرد.

مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها: تهدیدی جدی که می‌تواند منجر به مرگ شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،دکتر فیض‌آبادی به توانایی میکروب‌های بیماری‌زا در تکثیر و تولید سموم اشاره کرد و گفت: «تکثیر زیاد میکروب‌ها و تولید سموم می‌تواند آسیب‌های جدی به بافت‌های بدن وارد کند. این امر می‌تواند به ایجاد شوک سپتیک و اختلالات قلبی عروقی منجر شود که در نهایت ممکن است به مرگ فرد بیمار بینجامد.»

عفونت‌های خونی، ریوی، و التهاب پرده‌های مغزی از جمله مواردی هستند که می‌توانند با خطر بالای مرگ همراه باشند. فیض‌آبادی تأکید کرد که آنتی‌بیوتیک‌ها نقش کلیدی در کنترل این میکروب‌ها دارند و در صورت عدم کارایی آنها، خطر طغیان میکروب‌ها و عوارض مرگبار افزایش می‌یابد.

آمار نگران‌کننده

فیض‌آبادی به پیش‌بینی‌ها اشاره کرد که بر اساس آن، طی ۲۵ سال آینده، حدود ۳۹ میلیون نفر در جهان به دلیل عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک جان خود را از دست خواهند داد. او تأکید کرد که عدم وجود سلاح مؤثر علیه میکروب‌ها و جهش‌های مداوم آنها، این آمار را می‌تواند حتی افزایش دهد.

راه‌های مقابله

رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران برای کاهش مرگ و میر ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی، به چند راهکار اشاره کرد:

  1. استفاده صحیح از آنتی‌بیوتیک‌ها: تجویز دقیق و در نظر گرفتن دوز مناسب برای جلوگیری از مقاومت میکروب‌ها.
  2. بهبود بهداشت: رعایت بهداشت در بیمارستان‌ها و همچنین بهداشت فردی و اجتماعی.
  3. کاهش مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها: کشورهای موفق در این زمینه، میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را به حداقل رسانده و به این ترتیب تأثیرگذاری آنها را حفظ کرده‌اند.

درمان بیماری‌ها

فیض‌آبادی همچنین به این نکته اشاره کرد که میکروب‌های ناشی از عفونت‌های خونی، زخم، پوست، و دستگاه تنفسی می‌توانند با مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها درمان را دشوار کنند. این مشکل به ویژه در عفونت‌های بیمارستانی و بیماری‌هایی مانند سل و عفونت‌های استافیلوکوکی مشهود است.

تبعات اقتصادی و محیطی

او به تبعات اقتصادی و محیطی ناشی از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: «این مسئله منجر به افزایش هزینه‌ها برای بیماران خواهد شد، چرا که باید داروهای گران‌قیمت‌تری مصرف کنند.» همچنین، استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند میکروب‌های مفید بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد و به محیط زیست آسیب بزند.

در نهایت، دکتر فیض‌آبادی هشدار داد که مصرف بی‌رویه و نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به ایجاد سوپر باگ‌ها (میکروب‌های مقاوم) شود که فرد را در برابر این تهدیدات بدون سلاح خواهد کرد. لذا رعایت اصول بهداشتی و استفاده معقول از آنتی‌بیوتیک‌ها برای حفظ سلامت عمومی ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha